Friday, October 23, 2009

Marks och Anns resa till Stockholm 7-8 juli-09.

7 Juli.
När jag kliver av spårvagnen på Drottningtorget ser jag Mark komma gående i regnet,
klockan är 6.20 och vi skall snart kliva på Stockholmståget.

Vi lämnar ett Göteborg där regnet vräker ner, och då menar vi, vräker ner.
Mark säger att han kollat väderleksrapporten och att det skall vara bättre väder i Stockholm.
Ann frågar Mark om hur det känns att lämna Göteborg. – Ganska bra! säger Mark.
När vi hittat våra platser och lagt undan bagaget äter vi frukost. Mark försvinner iväg en stund och kommer tillbaka med Tè och kaffe.
När vi åkt förbi Alingsås bestämmer vi oss för att skicka ett sms till Norra Ågatans personal, där vi skriver att det känns bra att lämna ett regnigt Göteborg.

Tåget kom in på Stockholms Central i precis rätt tid och någon minut senare steg Mark ner på perrongen.Vi hade bestämt oss för att vi allra först skulle fixa en karta och hitta en turistinformation.
Precis när vi gick in på Centralen mötte vi en duva som vi båda kände att vi ville säga Hej till.
Vi hittade kartor som turligt nog var helt gratis och turistinformationen var datoriserad. Mark fixade kvickt resrutten till vårt första stopp, Seriegalleriet.
Vi köpte biljetter men när vi skulle in på T-banan hade vi lite problem.
Vi hann inte igenom spärrarna ,efter flera försök så formligen kastade vi oss fram, och då kom vi igenom.
På vägen till Seriegalleriet såg vi Gösta Ekman och MarieLoise DeeGeer- Ekman. Tydligen var vi och promenerade i deras hemma kvarter.

Seriegalleriet var inte precis som Mark väntat sig men tycker ändå att han fick ut det han ville av besöket.
Just nu sitter vi på Cafè Soda, ett mysigt ställe på Bellmansgatan och väntar på att den kultomspunna serieaffären ”Staffars serier” skall öppna.
Mark visar mig ” Rockys Seriestrip” som sitter fasttejpad på Cafèets disk, och där kan man se att den handlar om just Cafè Soda. När vi fikat klart bestämmer sig Mark för att teckna lite medan jag sätter mig och läser sedan jag skrivit ner vad vi gjort hittills under dagen.
Nu har Mark köpt de tidningar han ville ha och föreslår att vi skall sätta oss på en bänk inne på Maria Magdalena kyrkogård, eftersom han vill bläddra igenom tidningarna.
Vi hittar en bänk som känns bra och då vi satt oss ner upptäcker vi att det finns en byst av Evert Taube mitt över grusgången.
Ann frågar om Mark vill att hon skall ta kort på honom och Evert, Mark tycker det är en rolig idè. Ann får låna Marks mobil för att ta kort med den, men Mark tycker inte att de blir särskilt bra och säger skämtsamt att Ann är värdelös på apparater. Ann svarar att det kan hon inte annat än hålla med Mark om.
När solen kommer fram så bestämmer vi oss för att gå till Gamla stan, När vi gått en stund på Hornsgatan och kommer fram till Katarina hissen, får Mark en idè, han utmanar Ann i att åka Katarina hissen. Ann blir blek, och försöker hitta på anledningar till att slippa åka. Ann tror att hon kan komma undan då hon erinrar sig att det kostar att åka den. Men där har hon ingen tur! Mark tycker att det är värt 10 kr att få se Ann i hissen.
Så fick det bli och nu sitter vi uppe på Mosebacke och tittar på när småbarn lär sig dansa Salsa medan vi dricker ett glas Ramlösa och Juice.
När vi fortsätter från Mosebacke ner mot Gamla stan går vi förbi Bellmans hus.
När vi kommer in i Gamla stan tycker vi att det är dags för lunch och när vi ätit färdigt blir det dags att titta i affärer. Mark hittar ganska snart en Science - Fiction affär och där blev vi kvar i minst en timme.
Nu var det hög tid för oss att leta reda på vandrarhemmet.
Vi diskuterade en stund om hur vi skulle ta oss dit, om vi skulle gå eller åka tunnelbana, vi bestämde oss för att chansa på att inget regn skulle komma så vi började gå.
När vi kommit mitt på Hornsgatan började det tyvärr regna, men då hade vi inget annat val än att kämpa på och gå, tillslut hittade vi vandrarhemmet Zinkensdamm.
Vi tyckte bägge två att vandrarhemmet var helt okej, det som var finast var dock omgivningarna, det ligger intill Tantolundens koloniområde . När vi vilat en stund så bestämde vi oss för att ta en promenad inne i koloniområdet, det var helt underbart vackert och vi hade tur för ur en rabatt stack en ”koloniodlare” upp sitt huvud och vi kunde ge henne komplimanger för hur fint området var.
Under promenaden hittade vi en bra väg till Långholmen , dit vi skall imorgon.
När vi kom tillbaka till vandrarhemmet bestämde vi oss för att leta reda på samlingsrummet, tillslut hittade Mark en trappa som vi inte sett förut och ville att vi skulle testa den. Ann kände sig tveksam eftersom de inte kunde se någon skylt om att det var där samlingsrummet var.
Mark stod på sig och tur var det, han hade rätt! Långt där nere låg rummet vi letat efter. Vi satt en stund och läste och pratade om dagen. Mark var nöjd med att vi hittat till Seriegalleriet och Staffars Serier men allra roligast var att Ann åkte i Katarinahissen.
- Det var det värt att betala för! Säger Mark.
Ann däremot känner sig tveksam till om det var värt det men å andra sidan kändes det skönt att ha klarat det.

8/7.
Kl. 9.00 började vi dagen med frukost i vandrarhemmets matsal. Det var en solig och varm dag och vi letade reda på genvägen vi hittat föregående kväll. Nu skulle vi till Långholmen, när vi kom fram hittade Mark en ”fånge-tröja” med tillhörande mössa. När han betalat dem så smet han iväg runt hörnet och när han kom tillbaks var både tröja och mössan på.
Vi bestämde oss för att ta tunnelbana till Gamla stan, tyvärr besannades Marks farhågor om att vi köpt fel sorts biljett föregående dag. Så det var bara att punga ut med 30 kr till för resan.
När vi kom fram till Gamla stan tog Mark ännu en sväng in på Science Fiction - affären, två böcker och en film inköptes och Mark kände sig nöjd.- Mycket bra köp!
När vi strosade vidare gatan fram hittade Ann affären hon letat efter dagen innan, och med Mark som smakråd köpte hon en ring gjord av gamla silverskedar.- Bra! sade Mark då har båda handlat på den här resan.
När vi kom fram till Slottet fick vi se att det snart skulle bli vaktombyte, så vi gick dit.
Det räckte att stanna en liten stund, vi hann höra en massa order , hjälm -och vapenskrammel innan vi lämnade stället.
Vi bestämde oss för att gå till Kulturhuset och äta lunch, väl framme så valde vi att äta ute takterassen. Maten smakade bra och Mark sade – Ja, då har man alltså besökt ännu ett kultställe för serietecknare.
Eftersom biblioteket var öppet tog vi en sväng dit, läste lite och Mark började känna sig trött. Vi tog en låååångsam promenad genom staden, tillslut kom vi fram till Stockholms Central och vi hittade en skön bänk att invänta tåget på. Efter några minuter hör vi i högtalarna att det kan bli förseningar, men som tur är berör det inte vårt tåg.

När vi går ut ur Centralen möter vi en duva och vi båda blir sugna på att säga Hejdå till.

Ja, det var en trevlig resa!